زیل آسانسور
آموزش

انواع ریل آسانسور

چقدر از وظیفه ریل آسانسور اطلاع دارید؟ آیا می دانید که این وسیله با چه هدفی تولید شده است و چه امتیازاتی دارد؟

وظایف ریل آسانسور

یکی از مهمترین وظایفی که برای ریل آسانسور تعریف شده است هدایت کابین است. به طوری که وزنه های تعادل در زمان حرکت عمودی کنترل شود و از حرکات افقی نیز جلوگیری صورت بگیرد. در واقع حرکت های افقی کابین سبب می شود که برخورد با دیوارهای شفت صورت بگیرد.

وظیفه دومی که برای ریل های آسانسور دیده می شود به این صورت است که سبب می شود تا حد زیادی نوسانات کابین که اغلب به واسطه نیروهای خارجی است کمتر شود. این نوسانات بیشتر به دلیلی جابجایی افراد رخ می دهد و یا بار داخل کابین آسانسور دچار مشکل می شود. مشخص است که چنین شرایطی نیاز به بررسی دارد.

در آسانسورها مکانیزم ایمنی وجود دارد و سومین فاز و البته مهمترین وظیفه ریل آسانسور نیز مربوط به همین بخش است به طوری که سبب نگه داشتن کابین در زمان عملکرد مکانیزم ایمنی می شود. زمانی که عملکرد پاراشوت رخ می دهد از ریل استفاده می شود که نقش دیسک را ایفا می کنند و سبب می شود که کابین به ریل قفل شود.

طراحی ریل  باید به صورتی باشد که از اثرات نامطلوب آن تا حد زیادی کاسته شود این اثرات مربوط به نشست ساختمان و یا شرایط انقباضی بتن است.

با توجه به توضیحاتی که در مورد ریل داده شد مشخص است که این دستگاه باید به صورتی طراحی شود که بتواند از نظر توان و استحکام بسیار خوب باشد و بتواند نیروهای ناشی از ترمز ایمنی را تحمل کند. از سوی دیگر باید توان خوبی در پیچش ها داشته باشد به خصوص پیچش هایی که بر اساس بارهای نامتعادل رخ می دهد و دردسرهای خاص خود را دارد.

 

 

نکات مربوط به نصب ریل 

در نگاه اول آنچه در مورد ریل آسانسور بسیار اهمیت دارد جنس آلیاژ به کار رفته است اما موضوع از این قرار است که نصب این دستگاه اهمیتی حتی بیشتر از آلیاژ آن دارد. یک سری اتصالات مربوط به ریل آسانسور وجود دارد که بر اساس ایمنی های صورت گرفته ارزیابی می شود.

موضوع دیگری که مطرح است اینکه ریل باید به صورتی طراحی شود که بتواند در امتداد محور مستقیم حرکت درستی داشته باشد و به زبانی ساده تر در بخش میانی دچار شکم نشود. این موضوع بسیار مهم است و باید ارزیابی شود.

ریلهای اسانسور باید به گونه ای نصب گردد که تیغه ی اصلی دو ریل کاملا روبروی هم بوده وزاویه بین انها ۱۸۰ درجه باشد برای این کار از ابزاری بنام ساعت ریل استفاده میشود و یا شابلونی برای ان طراحی مینمایند.

 

 

انواع ریل آسانسور

اگر بخواهیم دسته بندی درستی برای ریل آسانسور در نظر بگیریم در دو مدل نورد سرد و همینطور مدل ماشین کاری شده ساخته شده است. البته که دقت طراحی و اجرای این نوردها متفاوت است. دقت ماشینکاری بر اساس سرعت آسانسور ارزیابی می شود و به طور کلی ریل آسانسور باید از هر نظر بررسی شود.  مبنای نصب درب ها نیز بسیار مهم است.

شاقول کردن ریل در زمان نصب بسیار مهم است و همینطور باید فاصله مناسب در طول حرکت کابین و سایر متعلقات نیز در نظر گرفته شود. در صورتی که نصب ناصحیح صورت بگیرد مشکلات زیادی ایجاد می شود.

 

 

استاندارد ریل آسانسور

برای ریل آسانسور یک سری استانداردهای مختلف در نظر گرفته می شود. در صورتی که از روش ماشین کاری استفاده شده باشد معمولا فولاد ۴۳۰B استفاده می شود و در صورتی که روش نورد یا کشش سرد استفاده شده باشد نیز فولاد ۳۶۰B استفاده می شود. به هر صورت مقاومت ریل آسانسور در مقطع T نیز مهم است.

یک سری پسوندها برای نامگذاری ریل آسانسور وجود دارد مثلاً پسوند B مربوط به ریل هایی است که از روش های ماشین کاری ساخته شده باشند و معمولاً برای شرایطی است که سرعت های بیشتر از ۱.۶ متر بر ثانیه مدنظر باشد. نوع دیگر A بوده که شامل مواردی است که با روش کشش سرد همراه هستند و این گزینه برای سرعت های معمولی بهتر است. مدل های دیگر نیز وجود دارد که برای ماشینکاری سرعت بالا هستند و BE نامیده می شود.

تفاوتی نیز بین دو روش تولید ریل آسانسور وجود دارد مثلا در روش کشش سرد افزایش طولی برای ریل ها بسیار طولانی هستند این در حالی است که تلرانس بالایی نیز در این روش دیده می شود. در صورتی که نیاز به سرعت بالا باشد استفاده از ریل های ماشین کاری شده بسیار مناسب تر است.

گزینه های دیگر مربوط به ارتفاع بالا بوده و از ریل های ماشین کاری استفاده می شود و البته استحکام فولاد سرد بیشتر از فولاد گرم است. این محصول بخش اصلی آسانسور است.

ریل های با کیفیت در صنعت آسانسور

۱- مارازی ایتالیا

۲- مونته فرو

۳- ساورا اسپانیا

۴- مافیل چین

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *